انتخاب چوب خام گردو به عنوان مهریه

تخته خرده چوب و چوب خام گردو یکی دیگر از محصولات پانل، از ذرات چوب به هم چسبیده تولید می شود. ذرات پوسته‌های پوسته‌ای هستند مانند ویفرها و رشته‌ها، براده‌های رنده، برش (یا خرده‌ها) و ریزدانه‌هایی که از چوب با برش، شکستن یا اصطکاک تولید می‌شوند.

منابع ذرات شامل بقایای کارخانه های چوب بری (از جمله خاک اره) و سایر صنایع چوبی، چوب گرد با قطر کوچک، کنده های معیوب و بقایای برداشت است.

پوست در مقادیر محدودی تحمل می شود و اگر پوست نازک باشد و ذرات در قسمت داخلی پانل قرار گرفته باشند نیازی به پوست اندازی نیست.

تولید ذرات یا تحویل به کارخانه با غربال کردن، خشک کردن، طبقه بندی ذرات، مخلوط کردن با چسب رزین و مواد افزودنی مانند دافع آب و نگهدارنده ها، تشکیل تخته (به صورت دسته ای یا در یک فرآیند مداوم) و پرس انجام می شود.

چوب

تخته خرده چوب به اشکال مختلفی ساخته می شود تک لایه، که در آن اندازه ذرات عملاً در سراسر آن همگن است.

سه لایه، که در آن اندازه ذرات در لایه های هسته و سطح متفاوت است. و درجه بندی شده، که در آن کاهش تدریجی و متقارن اندازه ذرات از مرکز تخته تا لایه های سطحی آن وجود دارد.

دانه ذرات معمولاً به موازات سطوح است و پانل ها مانند تخته سه لا به صورت تخته های جداگانه تولید می شوند.

آرایش عمودی دانه ذرات فقط در تخته های به اصطلاح اکسترود شده وجود دارد که از عرضه مداوم ذرات و فشار دادن همزمان ساخته شده اند.

محصول پیوسته با خروج از پرس مخصوص به طول های دلخواه برش داده می شود. تنوع در ویژگی هایی مانند مورفولوژی و آرایش ذرات، روش تولید، ضخامت تخته (2 تا 40 میلی متر [حدود 0.08-1.6 اینچ])، وجود سوراخ ها، و نوع و مقدار چسب امکان تولید تخته خرده چوب با خواص مختلف را فراهم می کند.

آنها به عنوان چگالی کم (برای عایق کاری) ، چگالی متوسط و چگالی بالا طبقه بندی می شوند. تخته های با تراکم کم و زیاد نادر هستند.